måndag 10 januari 2011

Nu är vi här...

Det har dessvärre tagit lite tid för ett uppdatering här på bloggen... anledningen är att något jag inte trodde är ett fakta i Kina. Min bloggdomän är spärrad, men efter lite research för att komma runt detta är nu detta fixat. Eventuellt kommer jag byta blogg  längre fram men givetvis hojtar jag till isåfall.

Idag, måndag är vår 3 dag i Shanghai. Vi landade i lördagskväll efter en ca 15 h flygning ( inkl, mellanlandning i Peking). Timmarna innan vi avgång från Kastrup fick vi ett samtal från vår agent här i Shanghai att vi får först vår lägenhet på måndagen ( idag alltså), så de första 2 nätterna bokade vi in på "vårt gamla" hotell JW Marriott , mitt i Down town. Så här i efterhand var det en riktigt bra lösning , att få checka in och bara ta det lugnt i 2 dagar med fantastisk frukost och nära till allt och ett stort plus var att vi blev uppgraderade och fick en fin svit.

Idag flytta vi alltså in i vår servicelägenhet, 2 sovrum plus vardagsrum, mitt i centrum på 17 våning. Kan inte bli en bättre start, vi ska nu börja vår jakt efter vårt permanenta boende här runt omkring. Det är här i down town vill vill bo.

Jag har haft rätt stora problem med tidsskillanden, somnade kl 22 igår, vaknade kl 02 och var pigg som tusan. Han se ett par skräckfilmer och sen kl 06 var det dax att väcka Thomas och äta frukost. Dagen spenderade vi på ett shopping mall och vid 13 tiden fick vi tillgång till vår lägenhet. Jag han inte längre än att få in väskorna förräns soffan kallade på mig... tanken blev att jag bara skulle vila lite. Det blev en vila på ca 6 timmars sömn :-). Så det kan gå...  ja ja ingen stress. Efter att jag hade vaknat till gav vi oss ut för att leta efter mat, ikväll var det min tur att välja och givetvis blir det då sushi. Vi fann ett ställe, ca 5 min från vår lägenhet där vi satte oss ner vid ett rullande band och man fick plocka sina egna valda bitar... vi åt en hel del, många olika sorters sushibitar. Mätta blev vi och notan gick på 95 RMB, ( ca 100 sek) för oss båda. Det var en mycket trevlig tillställning, det gör vi gärna om.

När vi kom tillbaka till lägenheten öppnade vi upp vår egen importerade Moet... så vi skålade in vår Shanghaiflytt med bubbel och en påse vinägerchips. Livet är allt trevligt!

Hoppas allt är bra med alla er där hemma... vi saknar er inte än men vi kommer snart så jag hoppas verkligen att ni börjar planera in en resa hit. :-)

Kram

4 kommentarer:

  1. Hej,
    Så kul att ni nu äntligen är på plats.
    Mycket bloggande och bilder förväntar jag mig:)
    (skickade nyss en kommentar men den verkade inte gå iväg så jag skickar därför en till).
    Ha det bra!

    kram kram

    SvaraRadera
  2. Hej Sötnosar!

    Härligt att ni är framme och härligt att ní både har Bubbel och Sushi då är det komplett!!

    Krammar från Mallan

    SvaraRadera
  3. Det låter ju toppen!
    Om en dag ska vara fulländad så ska man definitivt fått i sig både sushi och champagne ;)
    Ta hand om er!

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Välkomna fram =)
    Fint att allt gått så bra.
    Lyxa nu ordentligt och ta en xtra skål från mig!

    Kram!

    SvaraRadera