onsdag 19 januari 2011

En bra onsdag!

Idag var första dagen jag fick vinka av Thomas. Han har arbetat mycket i det tillfälliga kontoret här i vår servicelägenhet, men som sagt idag var det första dagen som han tidigt på morgonen begav sig till sin framtida arbetsplats, ca 40 min med bil från vår bostad ( och dessa minuter tar det givetvis så länge det inte är rushhour). Hans plan är att snart börja använda sig av Metron, det går betydligt snabbare och kostar mycket mindre. Inte för att taxi är speciellt dyrt men att åka tunnelbana är nästa gratis, enkel väg till thomas jobb kostar 4 RMB ( ca 4 skr).  Det är schysst tycker jag =)

När Thomas hade åkt och jag hade vaknat till liv gav jag mig iväg i taxi till Super Brand Mall, ett jätte stort shoppingcenter ( 13 våningar) som ligger på andra sidan floden , på Pudongsidan. Jag hade fått några uppdrag av Thomas som jag skulle kolla efter, bla en mössa till honom, ett skärp, kolla lakan till sängarna och så komplettera vår frukost men lite bröd osv.
Jag fann det mest dock inte lakan, men vi får försöka hitta det på annat sätt och hoppas det blir imorgon annars kan det bli tufft... jag kommer till varför snart. =)

När jag kom hem, så insåg jag att jag och vårt värmesystem i lägenheten inte kom överrens, det kom inte någon värme. Eftersom det är rätt kallt här och att vi sitter på 17 våning i en byggnad som säkert inte är anpassad för kyla, vi har en hörnlägenhet med stora glasväggar åt båda sidorna så blir lägenheten kall så snart värmen inte är på . Jag ringde ner till receptionen och på 2 minuter var en lite späd kille här, han kunde inte ett ord engelska men fixa värmen kunde han, utan att ens röra kontrollern. Han använde receptionen genom telefonen som tolk och informerade mig att inom 30 minuter kom det funka, ja visst tänkte jag men tro tusan, 10 minuter efter han hade gått kom värmen igång. Hmmm hur gick det till , han rörde ju inte ens knapparna till värmesystemet.. ??????????

Så snart värmen hade kommit igång och jag hade satt mig ner i soffan kom Thomas hem, han hade med sig något som gör oss mycket lyckliga. En Nespressomaskin, det blev den silverfärgade. Den blir perfekt, och jag tror inte ens att Thomas han ta av sig jackan förrens den var ingång och bryggde den första koppen. Hmmmmm... så gott, inte bara smaken utan även att känna kaffedoften.

Nu kom vi till en annan fantastisk gjej........Vi fick lägenheten jag skrev om innan!!!! Yihhhhaa
Inflyttning redan imorgon. Vi var och skrev kontrakt ikväll. Nu ska det fixas och shoppas , vi ska börja inreda vårt nya hem... ohh så kul!
Nu behöver ingen vara orolig, speciellt inte mina kära vänner Mallan, Jossan, Eva-Lotta och Adde som har bokat resa till oss under påsken. Ni är hjärtligt välkomna!



Skickar med en bild på Thomas, han var lite frusen efter en dag i deras fabrik där allt inte är riktigt klart än, bla ingen värme på än.
Han fyllde badkaret med varmt vatten, satte fötterna där i och sen drack han 2 koppar efterlängtat kaffe.




Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar