måndag 31 januari 2011

För varje dag...

När man väljer att flytta utan att ta med sig speciellt mycket hemifrån blir det så här till en början ett ständigt sökande efter de vardagliga saker man behöver hemma för att det ska kännas som ett " riktigt hem". När vi flyttade in i vår lägenhet för 1,5 vecka sedan hade vi inte mer än , en soffgrupp , tv, soffbord, litet matbord, stolar och några gröna växter. Inga sängar, inga köksredskap eller porslin, inga handdukar osv.. ... så vår första runda, fokus på shopping blev givetvis till Ikea =)

Ikea är fantastiskt bra på många sätt, smidigt, enkelt och schysta priser. Inte för att jag vill fylla mitt hem med bara Ikea men det mest nödvändiga finns där och funkar mycket bra... så madrasser, handdukar, kastruller, plus lite mer kom med första rundan, sedan inflyttningen har vi vart där 3 gånger och vi börjar nu känna oss nöjda med Ikea prylar.

Sakta men säkert börjar allt ta plats här hemma.
Igår var vi och inhandlade matporslin på restaurangmarkanden. Ohhh vilket fantastiskt ställe för de som gillar att tillbringa timmar i köket. 4 våningar fulla med kastruller, porslin, bakredskap, you name it! Allt finns!
Vi köpte ett set med 8 tallrikar i vardera storlek (  3 storlekar), 2 uppläggningsfat och en stor skål, allt detta för ca 600 sek. Det tycker jag är ett bra pris.



Thomas hittade en passande kastrull - jag föreslog att vi kan använda den som badtunna =) 

Vårt nya fina porslin. tallrikarna till höger har vi 8 st av vardera.

Nu är det dax att inviga dessa fina tallrikar... Thomas har lagat god gryta i en något mindre kastrull en den på bilden ... kram kram.

4 kommentarer:

  1. för att stilla hungarn hos alla för grillade revben tror jag det krävs denna stora gryta till förkokningen!
    736:- stod det på prislappen, vi köpte inte den då vi insåg att den inte skulle gå in i taxin...

    SvaraRadera
  2. Den lilla inredningsbutiken ligger på Wuning road, precis norr om carrefour, fast på andra sidan bron. Nu har jag redan glömt vad korsgatan hette, men det kommer ett inlägg med adressen ikväll! Butiken ligger på bottenplan i ett köpcenter där. Eco goods heter det! Håll till godo :)

    SvaraRadera
  3. Är du verkligen säker att det är en kastrull. Jag tycker det ser ut som en tvättmaskinstrumma. Eller ska vi satsa på en sådan till nästa paltkokning?

    SvaraRadera
  4. gaaaahhh... e ju sådana tallrikar jag vill ha maaaassor av.. kastrullen hade passat till hela vår stora familj :P

    SvaraRadera