tisdag 8 februari 2011

En promenix på stan

Idag vaknade jag och hade inga speciella planer för dagen, men i denna stad behöver man aldrig bli orolig över detta då det finns alltid någon man kan göra. Det kinesiska nyåret firas fortfarande och mycket är fortfarande stängt, de säger att till slutet av veckan börjar det komma igång som vanlig igen.
Det kanske förklara varför vår ayi ( städerska) inte vart här på 1,5 vecka. Vi trodde vi förstod att hon inte kommer på en vecka, men hon har inte dykt upp än så troligtvis är det 2 veckor som hon har semester.  Vi håller tummarna att hon kommer tillbaka =)

Hur som hellst, idag blev det en spontan promenad genom stan som visade sig tog 5 timmar tills jag var hemma igen. Det var helt underbart väder, innan jag gick hemifrån så hade vi 16 grader i skuggan på vår balkong. Allt blir så mycket trevligare och lättare när vädret är lite bättre det fanns inget stop på mina fötter. Det finns så mycket intryck man tar del av hela tiden. Jag följe en av stans större vägar, där det finns en hel del västerlänska butiker, Marks & Spencer, Gap osv... Det blev givetvis en snabbtitt inne i dessa butiker, och ut kom jag med 3 kassar. inget till mig =( men vad jag handlade är lite hemligt eftersom det är lite presenter till en viss person som jag vet läser denna blogg men ni kommer säkert få reda på det senare.

Under min promenad började jag fundera om jag inte ska slå 2 flugor i en smäll, jag behöver ju handla lite till på lördag när vi ska ha lite gäster till oss. Så jag tog fram min alldeles för slitna karta över Shanghais gator och bestämmer mig att jag ska ta mig till Wulumuqi tanten, adress 274 Wulumuqi Zhong Lu.
Detta förstår ni är en mycket speciellt ställe, hon som driver detta "hål i väggen" säljer frukt och grönt och även en hel del mejeriprodukter som vi västerlänningar letar med ljus och lykta efter i Shanghai bla goda ostar ( parmesan, cheddar, gorgonzola osv) , grädde, creme fraiche och plus att här är det billigt, stället är välkänt för sina billiga och goda avokados.

Det står skrivet om denna kvinna här på plats 44. Kul grej tycker jag.

Jag tog mig hem därifrån men taxi, det kändes i kroppen när jag satte mig i taxin att jag jag hade gått hela da´n. Väl hemma, väntade lite vila i soffan tills tvätten kallade på mig. Vi längtar efter vårt Ayi, hon tvättar mycket bättre än oss =)

Så detta var min dag.... hur var din?

Avokadotantens "hål i väggen"

Passerade en enorm Louis Vuitton väska. Lägg märke till brudparet som står nedan.
Kram kram

3 kommentarer:

  1. Låter hur trevligt som helst!!
    Vi har haft storm och strömavbrott, inte i närheten av 16 grader :)

    Ta hand om dig och ha det bra!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Uscha!! Detta låter DYRT!!!

    SvaraRadera
  3. Thomas... du vet att det aldrig blir dyrt när jag handlar, plus detta betalades på mitt egna nöjeskonto. =) Det är annat när du handlar... alltid minst 4 siffriga belopp. Du kan spendera du!

    SvaraRadera