torsdag 11 november 2010

Slott eller koja?

Många frågar hur vi kommer bo i Shanghai. Hade du frågat för 1 månad sedan hade jag sagt att vi ska bo i en två vånings villa, på Pudong sidan, ca 20 min med bil från downtown.
Vi var på väg att bokat ett fantasiskt boende MEN då kom Thomas jobb och meddelande att hans arbetsplats har bytt riktning. Från början skulle han bygga upp sitt testlabb på Pudong sidan men nu ska den byggas upp på andra sidan floden, på Puxi sidan. Detta innebär helt enkelt att vi inte kommer kunna bo i det område vi hade planerat sedan innan, eller jo det går men då har Thomas ungefär 2 h resa till jobbet enkel väg. Jag tycker jag kan vara schysst eftersom jag får följa med, att gå med på att bo på Puxi sidan. :-)
Där har jag dock inte vart runt och kollat boende, men givetvis finns det minst lika fina men det som har slagit mig nu är att det kanske skulle vara häftigt att bryta trenden helt. På Puxi sidan har vi självaste hjärtat av Shanghai, downtown erbjuder allt som du kan tänka dig.
Här hemma bor jag i villa o har en fantastisk trädgård men uteplats osv.... varför inte bo mitt i stan i skyskrapa?  Att få blicka över en hel värld av skyskrapor från fönstret och känna storstadsatmosfär så snart man kliver ut från entren.  Ja det är en bra fråga... hur skulle ni ha gjort?

2 kommentarer:

  1. Oslagbar vy på bilden - den går inte av för hackor när man vaknar på morgonen. Själv gillar jag de franska kvarteren, där jag också vet en del svenskar som trivts mycket bra! Spännande val ni har framför er! :-)
    /Gunnel

    SvaraRadera
  2. Jag testade 56 vaningen i Bangkok, det var ratt underbart, villan har ni ju kvar nar ni kommer hem? Super med blogg Helena, jag signar upp mig som din forsta foljare!!! Kram fran Mallis

    SvaraRadera