måndag 12 september 2011

En skön helg.

Helgerna här uppskattas lite mer än hemma kan jag tycka och det är väl för att under helgerna får jag och Thomas umgås mycket och vi hittar gärna på saker som gör att han får känna av staden mer . Detta hinns oftas inte med under veckorna för Thomas del, han lämnar hemmet kl 6 på morgonen och hemma runt kl 18-19 på kvällen så det finns inte så mycket tid att göra så mycket mer än att äta kvällsmål och varva ner för att sen få en god sömn.
Men nu i helgen fanns det extra mycket tid för eftersom idag är det kinesisk helgdag, Mid autumn festival. En stor helgdag för kineserna som firas till anledning att nu ska skördetiden vara över och att man nu går i det mörka halvåret. Inte för att jag känner en speciellt stor skillnad när solen går ner från nu eller innan sommaren. Här går alltid solen ner runt kl 18 och det känns som den gör det året runt. Det är inte som hemma där vi har enorma kontraster mellan sommar och vinter .

Hur som helst har helgen erbjudit en hel del, i lördags var vi på bjudna på inflyttningsfest hos vår svenska vän Micke. Han har flyttat till en lägenhet som ligger i en av Shanghai´s häftigaste byggnader, och endast 10 minuters gångväg från oss. Han är alltså nu vår närmsta svenska granne här i Kina =).
Det blev en fantastiskt rolig kväll , först med mingel, med dryck och snacks hemma hos Micke, sedan tog vi oss ner till People`s park där vi hade bokat bord på restaurang Barbarossa. Därefter blev det vidare ut på turné på olika barer. Jag har förstått att det finns säkert 1000 tals barer och clubar... vi jobbar på att försöka hitta de bästa :-).
Tar du vit skjorta så gör jag det me... :-)

Här på våning 15 bor Micke. Detta är även ett hotell, JW Marriott. Här bodde jag och Thomas förra sommaren när vi var på vår previsit.








På söndag när vi vaknade insåg vi rätt snabbt genom ett sms att vi hade kvällen innan bestämt med Micke att vi skulle ta oss till blomstermarknaden på söndagen. Micke är en av de få svenskar här som jag känner som kör bil så han kom och plockade upp oss kl 12. Sen begav oss genom Shanghai i den flotta Audi A4L ...... det var verkligen en skön känsla att få åka finbil med en svensk bakom ratten. Här åker man annars endast dessa skabbiga taxibilar med kinesiska förare som är mästare på att köra gas-broms-gas-broms...... man är lika glad var gång man kliver ut att man inte har fått whiplash.
Vi kom fram och det inhandlas blomster i dess olika former och färger... sen blev det  på väg hem ett besök på Ikea.
En mycket uppskattad och trevlig utflykt som jag gärna om jag får chans kommer hänga på igen.
Kanske man skulle ta kinesiska körkort iallafall... eller Thomas vill kanske ??



Kram 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar