onsdag 7 september 2011

Back in Town!

Nu har jag vart här i Shanghai drygt en vecka, en vecka som har passerat mycket snabbt. Det känns bra att vara tillbaka, främst för att jag får vara nära Thomas igen.
Från första dag jag landade har vädret vart underbart här, runt 27 grader, blå himmel och friska vindar och luften har känts ren. Detta är mycket ovanligt, eller rätta sagt detta är väl typiska tecken på att vi närmar oss höst även i Shanghai.
Hösten i Shanghai ska enligt andra vara helt underbar, man kan likna den med en solig svensk sommar. Jag måste säga det, att jag verkar har tajmat detta perfekt, för innan jag kom tillbaka har det var hemskt varmt ( runt 35 grader), luftfuktigheten enorm, massor av regn och smog. På ett sätt visste jag detta, eftersom de "värsta" månaderna på året är juli och augusti.  Jag gjorde helt rätt att vara i Sverige tills nu, så slapp jag detta svettiga Shanghai. =)

Allt detta regnande osv som har varit med hög luftfuktighet innebär att allt känns på något sätt fuktigt, även allt som finns inom de fyra väggarna, så i vår lägenhet har Thomas fått se till att inskaffa en avfuktare och köra full ac för att få bort den fukten. Han lyckades riktigt bra med detta MEN tydligen var denna avfuktare inte tillräcklig för hela lägenheten, för när jag kommer in i vår walking closet upptäcker jag att mina skor som har stått där hela sommaren är täckta med grön mögel och när vi börjar kolla lite närmre in i garderoben ser vi att de kläder som har hängt längst in har en hinna av mögel över sig, inte mycket men tillräckligt för att jag ska få äckelkänsla och massor av energi för att tvätta en så där 15 maskiner tvätt.  Så ut med alla kläder och skor och så började ett 3 dagars projekt med att tvätta och stryka. Vill också nämna att så snart vi såg detta tog det inte många minuter för Thomas att komma iväg med taxi till Media Markt för att köpa ytterliga en avfuktare som nu har sin plats i garderoben. Thomas han är bäst!

Jag tömmer avfuktaren på vatten var 6 h. Per timme samlar den upp ca 6 liter vatten från luften i vår lägenhet, och säger nu att luftfuktigheten är 65%, innan låg den på 75 %.  Jag säger bara, tur att dessa maskiner finns.
En av våra 2 luftavfuktare har fått sin plats i vår walking closet.

Kram återkommer strax igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar