söndag 13 november 2011

Vinprovning

Vem har smakat ett kinesiskt vin och tycker att det smakar bra? 
Kan kineser verkligen  producera vin?

Frågorna var många och i lördags gav vi det kinesiska vinet en chans genom att vi var med på Vinprovning av kinesiska viner.

Det var Svenska klubben som arrangerade denna tillställning och vi hade proffs som gav oss en mycket trevlig kväll. Det var företaget Yangjiu som stod för vin och presentation,  ett riktigt bra företag som erbjuder även online Wine store, med många bra viner och delikatesser som kan vara gott till vin. Vi fick smaka ett vitt och ett rött vin, givetvis kinesiska och till detta tilltugg som Bruschetta, soltorkade tomater, fantastisk god choklad osv...

I sin helhet är det svårt med kinesiska viner, de flesta smakar riktigt vedervärdigt men de 2 vi fick smaka var helt ok. Min favorit blev det vita, men sen att priset var 200:- flaskan gör att jag säkert kommer hålla mig till de mer västerländska vinerna som kan ligga på lägre prisklass och smaka minst lika bra. Ge kineserna ett litet tag till så ska ni säkert se att de kommer med både bättre viner och kommer bli en stor expotör till västvärlden, they are catching up very fast :-)



Tidigare under kvällen hade de samlat upp ett visitkort från samtliga deltagare, detta var givetvis för kvällens lucky draw som skedde efter vinprovning , Utav 44 personer, gissa vem som vann???

Ja, jag såklart! :-). 
En flaska dyrt kinesiskt vin, i snygg trälåda, de ni. Det var kul, och lite speciellt blev det eftersom jag trodde aldrig att jag skulle vinna så jag passade på att gå på toaletten och när jag kom tillbaka så började alla jubla och applådera... jag blev superpaff och det blev nästa lite pinsamt ..... hahahaha.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar