söndag 6 november 2011

Helgmys

Efter en vecka med massor av stress och långa arbetsdagar för Thomas kände vi att helgen ska njutas till max. Njutning för oss är när man få bara vara, ingen stress, man tar det som det kommer och inga måsten... en sådan helg har vi haft.

I fredagskväll gick jag och Thomas ut och åt på ett av våra favoritställen, Brick. En mysig jazzrestaurang, fantastiskt god mat, trevlig och proffsig personal, goda och bra priser på vinet och framför allt, det är en lugn atmosfär.
För er som har vart ute och ätit i Shanghai, kanske ni har lagt märke till den stökiga akustiken de flesta har. Ljuddämpningsplattor, ni vet sådana där vi har nästa överallt i Sverige, det skulle behövas säljas bättre här. Det skulle verkligen göra stor skillnad på många ställen. Det kan få mig att välja bort vissa restauranger för att det helt enkelt är för stökigt, jag vill ha lugn och ro när jag ska äta god mat.
Efter vårt restaurangbesök gick vi en lite runda runt i kvarteret och fönstershoppade, sen blev det en taxi hem, vi var hemma innan klockan 21 sen blev det film och soffläge resten av kvällen, för första gången här i Kina somnade jag i soffan framför tv:n . :-)

På lördagen vaknade jag tidigt, vet inte men bara för att det är helg sover jag inte längre, upp kl 06.30.Thomas vaknade inte som tur var, han behövde sömn, men när klockan var strax innan kl 10 var det dax tyckte jag och gjorde en god lördagsfrukost. Det dukades fram kokta ägg, lingonlimpa och prästost ( detta hade C & M med sig när de var här) ohhh så gott. Jag saknar verkligen våra lördagsfrukostar i Sverige, då dukas det fram många goda pålägg och riktigt gott bröd... det är en bristvara här.
Efter frukost gick vi ner i gymmet och körde ett riktigt hårt program, 40 min spinning för mig, och för Thomas 40 min Crosstrainer. Vi börjar få rutin på det där med träning, minst varannan, gärna varje dag är vi nere och svettas.

Dagen rullade på med ett litet besök på Tygmarknaden. Vi hade därefter tänkt att  gå på stan för att göra ett par ärenden men efter allt regn och vi var dyngsura efter 20 meter blev det en mycket kort runda och vi åkte hem igen....ja det blev inte så mycket med denna dag och kväll... jag somnade kl 20. När hände detta senast, en lördagskväll klockan 20.00?

Idag söndag vaknade jag okristligt tidigt igen, kanske inte så lustigt efter  att jag somnade så tidigt kvällen innan, men Thomas han sov... jag tassade  upp och stängde så jag inte störde honom. Imorgon är det dags igen för honom att jobba så det är lika bra att han får sova ut ordentligt.
Söndag i Shanghai innebär att det dukas upp massor av goda bruncher i stan, och givetvis tyckte vi att vi var värda denna tillställning, så vi valde att åka över till Pudong, till den italienska restaurangen Isola. Här serveras fantastisk god mat, mycket av sådant vi tycker man äter alldeles för lite här i Kina, och det är bla olika goda ostar, salami, parmaskinka, mozzarella, sallader osv... Mina smaklökar stegrar när jag hör dessa delikatesser. Mätta och belåtna gav vi oss vidare till Superbrand Mal, där vi handlade lite av det vi behöver i veckan och det stod på listan bla smör och ägg... jag har nämligen lovat Thomas att göra lite matlådor som han kan ha efter jag åker hem den 15:e, och så givetvis ett lass bullar.


Väl hemma igen började jag ta tag i mina ”missions” direkt... jag började med bullbakning. Denna gång testade jag ett nytt recept och ett nytt sätt för mig att rulla ihop bullarna och jag vill bara säga, de blev så goda. De bästa jag har gjort tro jag till och med.
Efter all denna mat idag fick vi lite dåligt samvete så nere i gymmet igen.... 30 min träning för oss.
Nu, nyduschade, mätta och nöjda med helgen intar vi soffan igen och ska kolla på gårdagens avsnitt av Så mycket bättre och givetvis, nybakta bullar med ett glas mjölk.
Detta är en av våra bästa helger på länge!

Natti natti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar